Pālekt uz saturu


Bilde

Akustiskās ģitāras korpusa tipa ietekme uz skaņu...


  • Please log in to reply
30 atbildes uz šo tēmu

#1 mp3

mp3

    Gitaristiem.lv Komanda

  • Moderators
  • 1414 raksti
  • LocationRiga

Pievienots 31 January 2007 - 12:20 PM

Sveiki!
Te atkal es ar saviem garlaicīgajiem rakstiem. :paranoid: Šodien mans raksts būs par ļoti specifisku un varbūt dažiem neinteresantu, bet redzesloku paplašinošu (cerams) attiecībā tieši uz akustiskās ģitāras uzbūvi un skaņu.

Akustiskās ģitāras korpusa tipa ietekme uz skaņu :shock:

Ģitāras skaņu ietekmē tik ļoti daudz dažādu faktoru, ka nav iespējams tos visus aprakstīt vienā rakstā, taču neapstrīdams ir fakts, ka gan instrumenta korpusa izmērs, gan tā forma ietekmē skaņu visvairāk no tiem faktoriem. Vispārībā, zinot ģitāras korpusa izmērus un konfigurāciju, plus vēl koksnes sugas, no kurām taisīts instruments, var diezgan precīzi iztēloties šī instrumenta skaņu. Par koksnes sugu ietekmi uz ģitāras skaņu mēs jau parunājām citā rakstā, bet tagad parunāsim par korpusa izmēriem un formām
Un vēl aizmirsu piebilst, ka šajā rakstā runa ies pārsvarā par western tipa ģitārām (ar metāliskajām stīgām).

Vispārīgi runājot ģitāru izmēru un formu pastāv gandrīz tik pat daudz, cik meistaru, kas tās izgatavo. Gandrīz katrs meistars šodien nevis akli kopē katru sīku detaļiņu no jau pastāvošiem tradicionālajiem instrumentiem, bet ienes arī savu ieguldījumu. Taču neskatoties uz to, pastāv tā saucamie vispārpieņemtie izmēri un formas, kuras lielākajai daļai tādu meistaru kalpo par atspēriena punktu. Uz doto dienu šādas konfigurācijas ir trīs:
1. Oķestrālais modelis (Orchestra Model) – orķestru modelis;
2. Drednouts (Dreadnaught) – standarta western-tipa ģitāra;
3. Džambo (Jumbo) – ģitāra ar palielinātu korpusu.

Pirmās divas konstrukcijas tika izdomātas ar Martin kompāniju un līdz šim ir visplašāk izplatītas (Orķestru modelis – Martin OM-28 (skat. Bilde 1) un Drednout (Dreadnaught) Westerni – Martin D-28 (skat. Bilde 2)).
Savukārt trešā konstrukcija kā zināms tika izstrādāta Gibson kompānijā un līdz pat mūsdienām Gibson J-200 (skat. Bilde 3) var redzēt amerikāņu tradicionālo ģitāru vidū.

Pastāv standarta izmēri šāda tipa ģitāru konstrukcijām. Taču ir jāatceras, ka praksē katra atsevišķa instrumenta izmēri atšķirsies no šiem standartiem, taču varat būt pārliecināti, ka 90 % ģitāru aptuveni atbilst šiem standarta izmēriem.
Tagad mazliet pievērsīsimies tam, kādas raksturīgas pazīmes var atšķirt katrai atsevišķai konstrukcijai un kādā veidā var „pielāgot” atsevišķas konstrukcijas skanējumu līdz vēlamajam rezultātam.

Orķestru modelim (Orchestra Model) – parasti piemīt līdzens skanējums – brīnišķīgi sabalansēts starp augstajām un zemajām stīgām. Tā teikt "maiga" skaņa. Tādas ģitāras ir labas priekš spēlēšanas ar arpedžijām, kā arī tās var ļoti efektīvi un vienkārši amplificēt (pastiprināt to skaņu) ar parastajiem mikrofoniem. Neliels šādas konstrukcijas ģitāru trūkums ir tāds, ka tie instrumenti ir ne visai skaļi, piemēram, ja jūs spēlējat akustiskajā ansamblī (tām bieži vien nepietiek basu).

Drednouts (Dreadnaught) – šāda tipa ģitārām ir daudz vairāk izteikti basi. Es teiktu „rūcoša" skaņa. Ja jūs spēlējat stingru akompanementu (jeb arī ritma-partijas), tad ir izteikti dzirdamas zemās frekvences. Šīs ir lielisks instruments, kas piemērots spēlei ansamblī. Ne vienmēr tas derēs solo izpildījumam, taču ritmam un citiem akordu spēles veidiem parasti ir neaizstājams.

Džambo (Jumbo) – varētu būt vislabākais kompromiss starp pirmajām divām konstrukcijām. Liels korpuss palielina skaņas skaļumu līdz Drednouta līmenim (ja ne lielāk), taču vairāk simetriskā konfigurācija padara skanējumu vairāk sabalansētu, gandrīz kā Orķestru modelim. Ļoti „sulīgs” skanējums. Šāda tipa instrumenti ir labi jauktajiem stiliem un īpaši ieteicamas spēlēšanai uz skatuves.

Un tagad, kad mēs jau kopumā ir iepazinušies ar ģitāras korpusa konstrukcijas ietekmi uz tās skaņu, izskatīsim sīkākas detaļas.

Tātad, mums jau ir zināms, ka jo lielāks ir ģitāras korpuss, jo skaļāka ir ģitāras skaņa. Kas attiecas uz skaņas frekvenču sabalansētību, tad katrā atsevišķā gadījumā, labs meistars var uztaisīt instrumentu ar vairāk izteiktām augstām, vidējām vai zemām frekvencēm. Tas tiek sasniegts ar pareizu materiālu un pareizu atsperu slīpēšanu palīdzību. Parasti jo plānāk ir noslīpētas atsperes, jo "dzidrāka” ir skaņa. Tāpēc ļoti bieži meistari no sākuma salīmē korpusu, un tikai pēc tam caur „rezonatora” caurumu pielāgo atsperes.

Starp citu, arī rezonatora cauruma izmērs ir svarīgs – jo tas ir lielāks, jo mazāk basu paliks korpusam. Taču visbiežāk rezonatora cauruma diametram ir standarta izmērs - 4 collas (jo daudzas kompānijas ražo skaņas noņēmējus, kas tiek ievietoti šajā caurumā un stiprinās pie tā malām).
Pastāv vēl viens interesants moments – tas ir korpusa „jostas vietas” platums. Jo tā ir platāka, jo pēc idejas vairāk augsto un vidējo toņu jāpiemīt instrumenta skanējumam un jo simetriskākas ir augšējā un apakšēja korpusa daļas, jo sabalansētākai ir jābūt skaņai.

Tāda „divos vārdos” arī ir visa „zinātne”. Protams, pastāv vēl daudz dažādu faktoru, kas ietekmē instrumenta skanējumu, piemēram, grifa svars un stiprinājuma veids, vai arī bridža (stīgu turētāja) konstrukcija. Taču godīgi sakot visi šie faktori ļoti maz ietekmē skaņu un kopējā ražotāju jūrā šādi sīkumi netiek ņemti vērā, bet tiek izmantotas vispārpieņemtās normas un standarti.

Izmantoti materiāli:
:arrow: http://www.guitars.ru/01/info.php?z823
:arrow: http://en.wikipedia....acoustic_guitar

Tulkoja – mp3

Piesaistītie faili(s)


  • 0
------------------------------------------------------------------
whatever
------------------------------------------------------------------

#2 mp3

mp3

    Gitaristiem.lv Komanda

  • Moderators
  • 1414 raksti
  • LocationRiga

Pievienots 31 January 2007 - 12:22 PM

Bildes būs mazliet vēlāk, jo nezināmu iemeslu dēļ uz doto brīdi tās pievienot nav iespējams... (uzrāda Globālo kļūdu)..
Gaidiet.
:*
  • 0
------------------------------------------------------------------
whatever
------------------------------------------------------------------

#3 jurgens

jurgens

    Vietēja mēroga zvaigzne

  • Members
  • 580 raksti
  • LocationJelgava

Pievienots 31 January 2007 - 03:16 PM

izlasīju, interesants raksts :)
  • 0

#4 zemzem

zemzem

    Ģitāras griezējs

  • Members
  • 390 raksti
  • LocationDobele

Pievienots 31 January 2007 - 05:13 PM

yeah malacis daudz esi pastāstījis par akustiskajām gīčām, tās man labāk tīk! jauki jauki! un paldies par tautas izglītošanu!
  • 0
nekas nav labāks kā brīvība
Ievietotais attēls
skricelis.wordpress.com

#5 Renāte

Renāte

    Vietēja mēroga zvaigzne

  • Members
  • 667 raksti
  • LocationMālpils, Valmiera

Pievienots 31 January 2007 - 08:02 PM

Izglītojoši... :) paldies... :)
  • 0
Let it snow..

#6 janosheks

janosheks

    Gitaristiem.lv

  • Members
  • 348 raksti
  • LocationJūrmala

Pievienots 31 January 2007 - 09:50 PM

Paldies MP3 par rakstu! Man radies viens jautājums: Kas tas par skaļumu - Drednouta līmenis?
  • 0
Huanita banana

#7 mp3

mp3

    Gitaristiem.lv Komanda

  • Moderators
  • 1414 raksti
  • LocationRiga

Pievienots 31 January 2007 - 11:08 PM

Paldies MP3 par rakstu! Man radies viens jautājums: Kas tas par skaļumu - Drednouta līmenis?


Drednouts ir ģitāras korpusa veids... Un ģītāras ar šāda korpusa veidu ir skaļākas par pirmā tipa ģitārām (orķestru modeļiem, kuriem korpuss ir mazāks)... ;)

EDIT: Raksts beidzot papildināts ar bildēm... kurās var redzēt dažādus ģitāru korpusu veidus uz slaveno ģitāru piemēriem... :nod: :thumright:
  • 0
------------------------------------------------------------------
whatever
------------------------------------------------------------------

#8 Kasparitto

Kasparitto

    Vietēja mēroga zvaigzne

  • Members
  • 645 raksti
  • LocationBalvi

Pievienots 31 January 2007 - 11:13 PM

Tiešām izglītojoši. Paldies!
  • 0

#9 erniits

erniits

    Ģitāras griezējs

  • Members
  • 402 raksti
  • LocationRīga

Pievienots 01 February 2007 - 06:05 PM

drīz forums varēs maksāt tev :D tb foruma lietotāji
  • 0
Ja nemāki dzīvot, tad dari kaut ko citu!

#10 janosheks

janosheks

    Gitaristiem.lv

  • Members
  • 348 raksti
  • LocationJūrmala

Pievienots 01 February 2007 - 09:54 PM

labs rakstos ir tas ka ir pārslasāmi gluži kā lekciju konspekti, drīz varēs MP3 uztaisīt zinātnisku darbu apkopojot to visu
  • 0
Huanita banana

#11 KārlisK

KārlisK

    Ģitāras griezējs

  • Members
  • 274 raksti
  • LocationJūrmala

Pievienots 04 February 2007 - 12:32 PM

raksts ir ļoti izsmeļoš, bet man radās viens jautājums - kas ir atspere?
  • 0

#12 Alex

Alex

    Spēlmanis

  • Members
  • 103 raksti
  • LocationVentspils

Pievienots 04 February 2007 - 12:34 PM

Interesanti un izglitojoshi paldies!! :nod:
  • 0
Guitar lover

#13 MeLtDoWn

MeLtDoWn

    Biedrs

  • Members
  • PipPip
  • 19 raksti
  • LocationRīga

Pievienots 05 February 2007 - 04:34 AM

ar ko atshkjiraas "grand auditorium" no "jumbo" ??? :paranoid:
  • 0

#14 mp3

mp3

    Gitaristiem.lv Komanda

  • Moderators
  • 1414 raksti
  • LocationRiga

Pievienots 05 February 2007 - 11:25 AM

Grand Auditorium
Grand Auditorium ģitāras forma tika izveidota gandrīz no tukšas vietas ar Boba Teilora (Bob Taylor) palīdzību. Tas bija veltījums Taylor kompānijas 20. gadu jubilejai 1994. gadā.
Kaut gan Grand Auditorium ģitārām ir Drednouta platums un dziļums, tās šaurākā jostasvieta liek ģitārai izskatīties mazākai un papildina instrumenta skanējumu ar asumu. Var mazliet labāk dzirdēt katru atsevišķu noti (ja mēs salīdzinam ar Drednout ģitāras formu). Vēl viens šīs formas plus ir tāds, ka to ir ļoti ērti turēt klēpī.
Šī forma bija domāta tieši priekš spēlēšanas ar pirkstiem, taču uz tās var arī viegliņām strinkšķināt arī akordus.

No sevis varu pateikt, ka Grand Auditorium ir Taylor kompānijas Drednouta un Jumbo sakrustojums.
Domāju rakstīt par to ar ko tieši atšķiras šīs ģitāru formas nav jēgas... vienkārši paskatieties uz attēliem un salīdziniet, jums viss uzreiz kļūs skaidrs.

Piesaistītie faili(s)


  • 0
------------------------------------------------------------------
whatever
------------------------------------------------------------------

#15 MeLtDoWn

MeLtDoWn

    Biedrs

  • Members
  • PipPip
  • 19 raksti
  • LocationRīga

Pievienots 05 February 2007 - 06:43 PM

:shock: veci, kaa naglai pa galvu :) man tieshi Taylor Grand auditorium ir :) tapeec arii jautaaju :)

tikai es teiktu ka "grand auditorium" ir lieliski piemeerota skaljai akordu striknkshkjinaashanai.
  • 0

#16 mp3

mp3

    Gitaristiem.lv Komanda

  • Moderators
  • 1414 raksti
  • LocationRiga

Pievienots 05 February 2007 - 10:55 PM

:shock: veci, kaa naglai pa galvu :) man tieshi Taylor Grand auditorium ir :) tapeec arii jautaaju :)

tikai es teiktu ka "grand auditorium" ir lieliski piemeerota skaljai akordu striknkshkjinaashanai.


Skatoties ar ko salīdzina.
  • 0
------------------------------------------------------------------
whatever
------------------------------------------------------------------

#17 MeLtDoWn

MeLtDoWn

    Biedrs

  • Members
  • PipPip
  • 19 raksti
  • LocationRīga

Pievienots 06 February 2007 - 01:07 AM

saliidzinot ar westerniem :) tiiru jumbo nav sanaacis uzspeeleet :)
  • 0

#18 mp3

mp3

    Gitaristiem.lv Komanda

  • Moderators
  • 1414 raksti
  • LocationRiga

Pievienots 06 February 2007 - 01:21 AM

saliidzinot ar westerniem :) tiiru jumbo nav sanaacis uzspeeleet :)


Un westerni tavā izpratnē būtu?
:)
  • 0
------------------------------------------------------------------
whatever
------------------------------------------------------------------

#19 MeLtDoWn

MeLtDoWn

    Biedrs

  • Members
  • PipPip
  • 19 raksti
  • LocationRīga

Pievienots 06 February 2007 - 01:51 AM

no Offense, vnk grands ir eertaaks :)

Piesaistītie faili(s)


  • 0

#20 mp3

mp3

    Gitaristiem.lv Komanda

  • Moderators
  • 1414 raksti
  • LocationRiga

Pievienots 06 February 2007 - 02:02 AM

OK. whatever.
:)
  • 0
------------------------------------------------------------------
whatever
------------------------------------------------------------------




0 Lietotāji(s) lasa šo tēmu

0 biedri(s), 0 viesi(s), 0 anonīmi(s) lietotāji(s)