Pālekt uz saturu


Bilde

Mūzikas teorija - Alterācijas zīmes.


  • Please log in to reply
30 atbildes uz šo tēmu

#1 mp3

mp3

    Gitaristiem.lv Komanda

  • Moderators
  • 1414 raksti
  • LocationRiga

Pievienots 01 February 2007 - 02:03 AM

Tātad, mīļie foruma dalībnieki, beidzot esam sagaidījuši rakstu, kas mums mazliet pastāstīs par mūzikas teoriju..
Raksta autors ir Chazz, kuram arī es pateicos par šo nelielu ievadu mūzikas teorijā.
Aiziet.

==================================================================
Jau sen gribēju uzrakstīt kādu rakstu. Zināju, ka varētu rakstīt par mūzikas teoriju, bet nevarēju izvēlēties konkrētu tēmu. Daži tekstiņi akordu sadaļā par E# un B# mani iedvesmoja rakstīt tieši par šo tēmu. Beidzot ir nācis mans pirmais raksts, lūdzu ņemt vērā to, ka esmu iesācējs un tāpēc raksts nav tik labs, kā tie, pie kuriem mp3 jūs pieradinājis. Bija grūti visu pareizi sakārtot, tāpēc iespējams, kaut kas nebūs saprotams uzreiz, bet noskaidrosies tikai tālākajā tekstā. Atvainojos arī, ka sanāca tik gari, bet gribējās kārtīgāk paskaidrot.


Alterācijas zīmes

Rietumu mūzikā pieņemts apzīmēt skaņas ar notīm. Mēs pazīstam septiņas dažādas notis – C D E F G A H(B) -, kurām atbilst savi nosaukumi – do re mi fa sol la si - un arī savas vietas uz nošu līnijkopas. Bet klavierēm taču oktāvā ir 12 dažādas notis, tāpat arī ģitārai. Lai tās apzīmētu mēs izmantojam alterācijas zīmes. Alterācijas zīmes ir pirms nots (ja apzīmē ar burtiem, tad pēc) uzrakstītas zīmes, kas paaugstina vai pazemina konkrēto noti.

Diēzs – zīme, kas paaugstina noti par pustoni (pustonis = viena lada). Nošu līnijkopā tās apzīmējums atgādina zīmi #, tādēļ datorrakstā to pieņemts apzīmēt tā.
Piemērs. Ja otrās stīgas pirmajā ladā atrodas nots do, tad nots, kas atrodas otrās stīgas otrajā ladā ir do diēzs.

Bemols – zīme, kas pazemina noti par pustoni. Tās apzīmējums atgādina b, tāpēc datorrakstā to pieņemts apzīmēt tā.
Piemērs. Ja trešās stīgas devītajā ladā atrodas nots mi, tad nots, kas atrodas trešās stīgas astotajā ladā ir mi bemols.

Ar šīm zīmēm pietiek, lai nosauktu visas uz ģitāras grifa atrodamās notis. Vienai notij iespējami vairāki apzīmējumi, piemēram, nots, kas atrodas starp fa un sol. To var uzskatīt par pustoni paaugstinātu fa – F# (fa diēzs), bet var uzskatīt arī par pazeminātu sol – Gb (sol bemols). Tātad uz ģitāras atrodamās notis parasti apzīmē šādi:

C    C#    D    D#    E    F    F#    G    G#    A    A#    B
     Db         Eb              Gb         Ab         Bb

Nošu rakstā pieņemts šādi:
Pirms nots ir uzrakstīta, nots kura ar alterācijas zīmi ir mainīta. Ja tajā pašā taktī atrodas vēl viena nots tajā pašā vietā uz līnijkopas, tad alterācijas zīme attiecas arī uz otro un visām pārējām sekojošajām notīm. Taktssvītra šīs zīmes darbību izbeidz, izņemot atsevišķus gadījumus:
Ja izmainītā nots turpinās arī nākamajā taktī (notis ir savienotas ar līgu), zīmes darbība turpinās arī otrajā taktī.
Ja sekojošā takts sākas ar to pašu noti, uz kuru iepriekšējā taktī attiecās alterācijas zīme, zīmes darbība turpinās arī šajā taktī.

Piezīme. Alterācijas zīme tālāk attiecas tikai uz šo noti šajā oktāvā, bet neattiecas uz oktāvu augstāku vai zemāku noti.

Tātad – alterācijas zīme darbojas visu takti, bet ko darīt, ja tas nav vēlams? Šim gadījumam izmanto zīmi, kuru sauc par bekaru. Tā atceļ diēza vai bemola darbību.

Ja vienā taktī uz vienu noti vispirms attiecas viena zīme, bet vēlāk – pretējā, otra zīme gan dzēš pirmās darbību, gan darbojas pati. Tātad, ja G ir ar diēzu paaugstināts pa G#, bet vēlāk pirms sol ir rakstīts bemols, tad tas nozīmē nevis G# pazemināšanu par pustoni, bet # dzēšanu un G pazemināšanu, tādejādi iegūstot Gb. Skaidrības labad reizēm mēdz pirms otrās (pretējās) alterācijas zīmes norādīt arī bekaru, bet tam nav reālas nozīmes.





Alterācijas zīmes izmanto arī pašā nošu raksta sākumā pirms pirmās takts, lai norādītu tonalitāti. Šādā gadījumā tās attiecas uz visām notīm. Ja diēzs atrodas uz līnijas, kura apzīmē noti fa, visi fa šajā skaņdarbā (vai līdz jaunas tonalitātes norādīšanai) jāspēlē kā fa diēzi, izņemot īpaši norādītus gadījumus.


Tagad dosimies pie tēmas, kuras dēļ tas viss tika rakstīts. Ir diatoniskās notis, starp kurām neatrodas nekādi starptoņi – E un F, B un C. Tāpēc, nosaucot atrodamās notis nav pieņemts izmantot tādus apzīmējumus kā E#, Fb, B# un Cb. Tas ir tādēļ, ka E#=F, Cb=B utt.
Tomēr ir arī citi gadījumi.
Pieņemsim, ka jūs esat sacerējis/usi dziesmu harmoniskā minora skaņkārtā. Tajā starp pirmo un otro, trešo un ceturto, ceturto un piekto noti atrodas tonis (2 ladas), otro un trešo, piekto un sesto noti atrodas pustonis (1 lada), bet starp sesto un septīto noti – pusotrs tonis (3 ladas). Un tagad pieņemsim, ka jūsu balsij vispiemērotāk šo dziesmu būtu dziedāt F# toņkārtā.
Tātad, tiks izmantotas šādas notis – F# G# A B C# D F. Diemžēl pierakstot šo dziesmu radīsies problēmas. Ir līnija, uz kuras tiek rakstīta nots fa. Uz tās rakstīsim dziesmas pamantoti – F#. Tātad, uz šīs līnijas jānorāda #. Tāpat uz sol un re līnijām jānorāda diēza simboli, lai varētu pierakstīt arī G# un C#. La, si un re ir pareizi pierakstāmi bez alterācijas zīmju palīdzības. Pāri paliek pēdējā nots - fa. Kur to attēlot, ja uz fa līnijas atrodas fa diēzs? Brīva ir mi līnija. Tātad – izmantosim to. F=E#, tātad lai attēlotu šo noti atzīmēsim diēza simbolu arī uz mi līnijas un viss būs kārtībā. Pareizi šī skaņkārta ir F# G# A B C# D E#.
Lai arī reālās notis skaņkārtā var atkārtoties, ja tās mēģina nosaukt, nošu apzīmējumos uz vienas līnijas būs grūti attēlot divas dažādās notis visu dziesmu variējot tās ar diēziem, bemoliem un bekariem. Tātad šādos gadījumos pareizi ir izvēlēties katrai noti savu vārdu un pielāgot noti ar alterācijas zīmēm. Šis ir gadījums, kad apzīmējums E# ir pilnīgi pareizs.

Šādi mēs nonākam pie nākošās situācijas.
Jūs esat uzrakstījis dziesmu sol mažora skaņkārtā, bet pēkšņi jums mūzikā rodas vajadzība pēc nots, kas būtu nedaudz (par pustoni) zemāka par zemāko uz ģitāras atrodamo noti – mi, tātad – mi bemolu jeb re diēzu. Jūs nolemjat, ka tā vietā, lai pārskaņotu ģitāru, jūs visu dziesmu pārrakstīsiet par pustoni augstāk – G# mažorā, lai tagadējā mi lomā būtu fa, bet mi būtu relatīvi zemāks un derētu vajadzīgās nots lomā.
Iepriekš darbojāmies G mažora gammā – G A B C D E F# G un nebija nekādu problēmu. Lai pārvietotos uz G# mažora gammu visas notis gluži vienkārši jāpaceļ par pustoni. Tātad iegūstam G# A# B# C# D# E#..... Problēmas rodas ar F#. Tas jau ir pacelts par pustoni. Pacelt vēl nozīmētu to padarīt par G, bet G līnija nošu līnijkopā jau ir aizņemta ar G#. Risinājums tam tika atrasts jau 1615. gadā. Izmantosim jaunu alterācijas zīmi – dubultdiēzu.

Dubultdiēzspaaugstina noti par veselu toni. Parasti tiek izmantots, lai paaugstinātu noti, kas jau ir paaugstināta ar diēzu, vēl vairāk. Nošu rakstā tiek apzīmēts x līdzīgu simbolu. Datorrakstā pieņemts to apzīmēt vai nu ar x, vai ##.

Lūk arī problēma atrisināta – G# gamma ir G# A# B# C# D# E# Fx G#.

Dubultbemolspazemina noti par veselu toni. Izmantošana analoga dubultdiēza izmantošanai. Nošu rakstā apzīmē ar diviem blakus esošiem bemoliem, datorrakstā – bb.


Ir cilvēki, kam varbūt nāksies ar to saskarties, vai arī vienkārši patīk eksperimentēt, tāpēc jāmin, ka ir arī citas alterācijas zīmes:
Pusdiēzspaaugstina nots skaņu par ceturtdaļtoni. Tiek apzīmēt līdzīgi diēzam, bet ar vienu vertikālo svītru.
Pusotrs diēzspaaugstina nots skaņu par trim ceturtdaļām toņa. Tiek apzīmēts līdzīgi diēzam, bet ar trim vertikālajām svītrām.
Pusbemolspazemina nots skaņu par ceturtdaļtoni. Tiek apzīmēts kā bemola spoguļattēls.
Pusotrs bemolspazemina skaņu par trim ceturtdaļām toņa. Tiek apzīmēts kā pusbemols un bemols blakus.

Iespējamas arī citas zīmes, piemēram, trīskāršs diēzs, bet tās ir tik retas, ka dziesmas autors visdrīzāk pie nošu materiāla paskaidros, ko tās nozīmē, bet ja autors esat jūs – apzīmējumus izveidojiet pats, iespēju robežās ievērojot zīmju veidošanas principus un skaidrības labad arī vārdiski norādiet zīmju nozīmi, ja grasāties kādam savu garadarbu nodot.


Izmantotie materiāli:

wikipedia.org
everything2.com


Diēzs, bemols un bekars.
Ievietotais attēls
Dubultdiēzs un dubultbemols.
Ievietotais attēls
Pusdiēzs, diēzs, pusotrs diēzs un atbilstošie bemoli.
Ievietotais attēls
===============================================================

Pateicamies Chazz'am par šo rakstu!
Un ja rodas kaut kādi jautājumi, tad droši uzdodiet.
  • 0
------------------------------------------------------------------
whatever
------------------------------------------------------------------

#2 jurgens

jurgens

    Vietēja mēroga zvaigzne

  • Members
  • 580 raksti
  • LocationJelgava

Pievienots 01 February 2007 - 06:31 AM

šito visu mācījos, kad vēl spēlēju klavieres. labs raksts, atsvaidzināja atmiņu :D
  • 0

#3 Vafele

Vafele

    Spēlmanis

  • Members
  • 60 raksti
  • LocationRīga

Pievienots 01 February 2007 - 09:20 AM

paldies, labs raksts - luudzu vairaak taadus, jo visiem nav muuzikas skolas izgliitiiba ;)

gaidu PART 2 :D
  • 0
guitar power

#4 pundurs

pundurs

    Gitaristiem.lv

  • Members
  • 722 raksti
  • LocationRīga

Pievienots 01 February 2007 - 11:02 AM

Ak šī mūzikas teorija.

Vienu es tomēr nesaprotu jēgu no dubultdiēza, dubultbemola.

Ak jā - un paldies par rakstu un to laiku, kuru tu ieguldi viņus rakstot ;)
  • 0
Kiss Of The Dolls stīgplēsis.

Rakstu visādas muļķības savā Twitter (@pundurs) un blogā pundurs.com

#5 vimpelis

vimpelis

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 42 raksti

Pievienots 01 February 2007 - 11:23 AM

ir, ir labs raksts!
  • 0

#6 Muudziite

Muudziite

    Gitaristiem.lv

  • Members
  • 867 raksti
  • LocationĀgenskalna priedes

Pievienots 01 February 2007 - 12:08 PM

Jā, praksē tos dubultdiēzus un dubultbemolus pielieto tik nenormāli reti, ka diezvai bija vērts to te vispār pieminēt.
Bet nu ir ok, domāju, ka daudziem noderēs!
  • 0

#7 Bonis

Bonis

    Jauniņais

  • Members
  • Pip
  • 8 raksti

Pievienots 01 February 2007 - 04:58 PM

Paldies par teoriju! Neko daudz no tās es nesaprotu, tāpēc šāds raksts man ir ļoti noderīgs :)
  • 0

#8 gandroo

gandroo

    Spēlmanis

  • Members
  • 72 raksti
  • LocationRiga

Pievienots 01 February 2007 - 06:35 PM

paldies :finger: ludzu vairak rakstus par teoriju!!
  • 0

#9 Chazz

Chazz

    Vietēja mēroga zvaigzne

  • Members
  • 940 raksti
  • LocationRīga

Pievienots 01 February 2007 - 07:09 PM

Nu un par ko tieši tu gribētu? Būtu labi, ja kāds varētu nosaukt kādu konkrētu tēmu, jo pašam pārāk grūti izdomāt. Šoreiz gadījās tā, ka cilvēks ierunājās par maz zināmu tēmu un nolēmu, ka par to būtu jānoskaidro precīzāk un jāuzraksta raksts. Savādāk jau tās idejas tēmām man nerodas...
  • 0

#10 Andis

Andis

    Gitaristiem.lv

  • Validating
  • 2235 raksti

Pievienots 01 February 2007 - 07:11 PM

Nu un par ko tieši tu gribētu?


Apskaidro puiciņiem, kas ir pentatonika, par provi :D
  • 0

#11 Chazz

Chazz

    Vietēja mēroga zvaigzne

  • Members
  • 940 raksti
  • LocationRīga

Pievienots 01 February 2007 - 07:15 PM

paldies, labs raksts - luudzu vairaak taadus, jo visiem nav muuzikas skolas izgliitiiba ;)

gaidu PART 2 :D


Man arī nav mūzikas skolas izglītības.
Un vai tev būtu interesanti lasīt Alterācijas zīmju raksta otro daļu? Kas tad tur būtu? Alterācijas zīmes, lai pierakstītu austrumu mūziku? Zīmju vēsture un rašanās iemesli. Varbūt arī kaut kas interesants, bet ģitāristam pagalam nenoderīgas lietas. Šīs vēl noder, ja izmanto nošu pierakstu, bet tādi sīkumi jau vispār nevienam nebūs vajadzīgi...
  • 0

#12 Chazz

Chazz

    Vietēja mēroga zvaigzne

  • Members
  • 940 raksti
  • LocationRīga

Pievienots 01 February 2007 - 07:20 PM

Nu un par ko tieši tu gribētu?


Apskaidro puiciņiem, kas ir pentatonika, par provi :D

Par tādām tēmām kauns rakstīt. Katrā ārzemju lapā ar lessoniem tas atrodams vairākās versijās. Tas man liekas tāpat kā ielikt akordu sadaļā Deep Purple - Smoke On The Water :D
  • 0

#13 Kasparitto

Kasparitto

    Vietēja mēroga zvaigzne

  • Members
  • 645 raksti
  • LocationBalvi

Pievienots 01 February 2007 - 09:16 PM

Milzīgs, milzīgs paldies!!! :) Tādiem kā es, kuri n av gājuši mūzikas skolā, šādas lietas ir zelta vērtas.. šito pat izprintēšu un mācīšos.. Mīīīlzīgs paldies :)

Un protams gaidam vēl rakstus par teoriju..
  • 0

#14 Muudziite

Muudziite

    Gitaristiem.lv

  • Members
  • 867 raksti
  • LocationĀgenskalna priedes

Pievienots 02 February 2007 - 01:11 AM

šo to no teorijas varat sagaidīt arī no manas puses. aizsūtīju uz 'redakciju', redzēs ko teiks :)
  • 0

#15 mp3

mp3

    Gitaristiem.lv Komanda

  • Moderators
  • 1414 raksti
  • LocationRiga

Pievienots 02 February 2007 - 02:03 AM

šo to no teorijas varat sagaidīt arī no manas puses. aizsūtīju uz 'redakciju', redzēs ko teiks :)


"Redakcija" saņēma tavu rakstu, bet ceru ka tu neapvainosies, ja to ielikšu mazliet vēlāk (vēlākais rīt no rīta), jo šodien laikam līdz tam netikšu... :scratch:
  • 0
------------------------------------------------------------------
whatever
------------------------------------------------------------------

#16 Muudziite

Muudziite

    Gitaristiem.lv

  • Members
  • 867 raksti
  • LocationĀgenskalna priedes

Pievienots 02 February 2007 - 10:03 AM

No problem! :cool:
  • 0

#17 KārlisK

KārlisK

    Ģitāras griezējs

  • Members
  • 274 raksti
  • LocationJūrmala

Pievienots 02 February 2007 - 11:34 AM

riktiigi labs, man tas daudz paliidzees. paldies
  • 0

#18 XStar

XStar

    Jauniņais

  • Members
  • Pip
  • 3 raksti
  • LocationVentspils

Pievienots 02 February 2007 - 12:15 PM

nu jā šis ir vērtīgs raksts ir tiešam vērtīgs respekts mp3
  • 0

#19 mp3

mp3

    Gitaristiem.lv Komanda

  • Moderators
  • 1414 raksti
  • LocationRiga

Pievienots 02 February 2007 - 02:45 PM

nu jā šis ir vērtīgs raksts ir tiešam vērtīgs respekts mp3


Vajag pateikties ne man, bet Chazz... viņš šo rakstu uzrakstīja un mums atsūtīja...
:nod: :thumright:
  • 0
------------------------------------------------------------------
whatever
------------------------------------------------------------------

#20 arturs

arturs

    Gitaristiem.lv Komanda

  • Moderators
  • 1389 raksti
  • LocationRīga

Pievienots 02 February 2007 - 02:59 PM

Jā, praksē tos dubultdiēzus un dubultbemolus pielieto tik nenormāli reti, ka diezvai bija vērts to te vispār pieminēt.
Bet nu ir ok, domāju, ka daudziem noderēs!


Pielieto gan. Tas vienkārši ir atkarīgs no sākumtonalitātes.
  • 0




0 Lietotāji(s) lasa šo tēmu

0 biedri(s), 0 viesi(s), 0 anonīmi(s) lietotāji(s)