Pālekt uz saturu


Bilde

Intervija ar Džeimsu Hetfildu


  • Please log in to reply
15 atbildes uz šo tēmu

#1 mp3

mp3

    Gitaristiem.lv Komanda

  • Moderators
  • 1414 raksti
  • LocationRiga

Pievienots 02 March 2007 - 12:58 PM

Čau ģitārieši!
Sanāca man te ielūkoties vienā diezgan interesantā grāmatiņā, kas saucas „The Art of James Hetfield”, no kuras izdomāju pārtulkot un ievietot šeit šo interviju ar Metallica grupas līderu.
Dažiem varētu liekties pa garu, bet es izlasīju vienā piegājienā, neatrajoties. Ceru jums būs tik pat interesanti kā man. :D

Džeims Hetfilds (James Hetfield)
Intervija no grāmatas „The Art of James Hetfield”, kura ir veltīta Metallica grupas līdera nošu partiju iztirzāšanai.

Pastāsti par savu pirmo ģitārspēles pieredzi. Kā tu iemācījies spēlēt ģitāru?

Es paņēmu to sasodīto verķi un paskatījos kā tur pirkstus Džo Perijs (Joe Perry) no plakāta :) . Es pamēģināju, bet sanāca ne visai – acīmredzot es to darīju absolūti nepareizi. Es kopš bērnības attīstīju muzikālo dzirdi; mūsu ģimenē bija kaudze mūzikas instrumentu mājās, tajā man gan paveicās. Mums bija klavieres. Abi mani vecākie brāļi spēlēja grupās, tā kā bija arī akustene un sitamie. Es parasti dauzīju pa klavierēm. Mamma uzskatīja, ka mans liktenis – pianista karjera un tāpēc atdeva mani mācīties spēlēt klavieres. Tās stundas es apmeklēju trīs gadus, kamēr biju pamatskolā. Es vienkārši nevarēju to ciest, taču tas man palīdzēja attīstīt muzikālo dzirdi. Mani vairāk piesaistīja ģitāra… tāpēc, ka tas ir… roks – ar to varēja skraidīt un lēkāt. Es nekad nebiju ņēmis privātstundas. Plašu atskaņotāju laikos, es liku UFO plati, vai vēl kaut ko citu, palēnināju skaņu un mācījos rifus un solo.

Tad sanāk, ka tu reāli esi pašmācības ceļā esi visu apguvis?

Jā. Spēlēšana uz klavierēm man palīdzēja attīstīt muzikālo dzirdi, tāpēc es zināju kas trāpa skanējumā, kas nē un kas skan labi, bet kas – slikti. Nu var būt, ka dažus akordus iemācījos no grāmatas. Mani draugi no skolas sāka mācīties spēlēt ģitāru vienā laikā ar mani, tā kā mēs trijatā-četratā pastāvīgi sacentāmies… „Es gribu iemācīties vairāk par viņu”, vai arī „Es gribu spēlēt labāk par viņu”. Tā kā sacenšanās arī deva stimulu.

Kādus ģitāristus un kādas grupas tu klausījies un kā tas ietekmēja tavu stilu?

Man vienmēr ļoti patika treknie rifi. Par pirmo ierakstu, kurā es uzreiz iemīlējos, bija Black Sabbath albūms (no mana brāļa kolekcijas). Ne tikai tāpēc, ka tas bija aizliegts pie mums mājās (tā vāka un satura dēļ), bet arī smagu, spēcīgu rifu dēļ. Es vienkārši kaifoju no tiem. Es kaifoju arī no ritma un sitamo instrumentu, tāpēc, ka uz bungām arī dažreiz paspēlēju. No šejienes arī spēlēšanas stils, kad sit pa ģitāru tik pat stipri kā pa bungām. Es bieži vien rādu Larsam (Lars) paša izdomātus bītus (beat) uz ģitāras.

Spēlēšana uz ģitāras, dziesmu sacerēšana un dziedāšana vienmēr bija tev vienoti?

Nu, dziedāšana bija daļa no klavierstundām, ko es apmeklēju. Atskaites koncertos, vecāku priekšā vienmēr vajadzēja kaut ko dziedāt. Tā kā, varēju tu dziedāt vai nē, vienalga nācās to darīt. Es augu un dziedāju, taču skolā es gribēju nodarboties tikai ar ģitāru un pat nedomāju par to, lai kļūt par dziedātāju. Atceros, ka pats mēģināju sacerēt kaut kādas dziesmas, kopā ar čaļiem no skolas, no kā galu galā iznāca grupa Obsession. Mēs spēlējam dažādus kaverus uz Thin Lizzy, Black Sabbath un citu smago mūziku. Tad man atnāca prātā doma par to, ka pienāca laiks rakstīt paša dziesmas. Ne jau hītus protams, taču tāpat – mēģināts nav zaudēts. Es ieslēdzos guļamistabā un mēģināju izdomāt kaut kādu jaunu materiālu. Es jau sen grasījos radīt kaut ko savēju.

Kas atnāk pirmais sacerēšanas procesā: vārdi, nosaukumi, rifi, vokāla partijas vai varbūt solo?

Īstenībā viss kopā, uzreiz. Teiksim, gadījumā ar „Fight Fire With Fire” es uzreiz sapratu, ka tas būs ne tikai piedziedājums, bet arī dziesmas nosaukums, vēlāk jau dzima rifs. Bet gadījās arī tā, ka sākumā parādās rifs, un tikai pēc tam – teksts, piemēram, „Enter Sandman” dziesmas gadījumā. Process strādā abos virzienos. Pēdējā laikā vairākuma gadījumos teksts un ģitāras partijas parādās vienlaikus. Ja es strādāju ar akustisko ģitāru, tas manu pamudina dziedāt, tad es vienlaikus saceru arī vokāla partijas.

Tu daudz sacer uz akustiskās ģitāras?

Pēdējā laikā jā. Ja vajag izdomāt kaut kādu pārdomātu, sarežģītāku rifu, tad bieži vien ērtāk sākt ar klasiskajiem akordiem, nekā uzreiz ķerties visādiem sarežģītiem gājieniem. Tādā gadījumā arī vieglāk iziet uz balss melodiju. Lai balss saskanētu ar mūziku, es dažreiz padaru rifu vienkāršāku. Tad abas melodiskās līnijas neaizsit viena otru.

Tātad ar to, lai balss partija saskanētu ar sarežģītiem rifiem tu nodarbojies jau pēc tam?

Jā, tieši tā.

Tu vari rakstīt brīvajā laikā vai arī tikai tad kad ir iedvesma?

Tas var notikt jebkur un jebkad. Visi tā saka, bet tā ir taisnība. Esmu laimīgs, ka man ir savs stūrītis, kurā var nošķirties, tikt vaļā no ārējās pasaules un iegrimst mūzikā. Taču gadās arī tā, ka tie sūdi parādās galvā, teiksim, kad tu vakariņo restorānā; te nav kur īpaši pierakstīt rifu, tad es zvanu uz mājām un atstāju ziņu automātiskajā atbildētājā – lai kaut kā to piefiksēt. Turnejas laikā mēs ierakstam visas idejas uz kaseti. Tāpēc, ka ir bezjēdzīgi kaut ko mēģināt sacerēt kopā tūres laikā, jo ir pārāk daudz lietu, kurām jāvelta uzmanība. Un paliek tikai cerēt, ka atbraucot mājās kopīgā džema laikā šīs idejas mums vēl kaut ko nozīmēs. Taču gādās arī tā, ka ja tūlīt pat neķersies klāt tai idejai un nepieraksta kaut vai tekstu vai piedziedājumu, vēlāk no tā jau nekas nesanāks. Dažas lietas ir jādara nekavējoties.

Apraksti tipiskāku situāciju, kad jūs kopā kaut ko sacerat, ja tādas ir bijušas.

Man parasti labi padodas melodijas un partijas, savukārt Larsam lieliski izdodas tās aranžēt. Mēs apsēžamies ar visiem ierakstītajiem rifiem un mēģinām tos apvienot, pielāgot vienu otram, džemojam ar tiem un skatāmies kas no tā iznāk. Mums ar Larsu sanāk te pa divām dziesmām dienā, te viena dziesma pa divām nedēļām. Dažreiz ir tāda sajūta, ka mēs tūliņ, tūliņ izmetīsim dziesmu, bet pēkšņi kaut kas noklikšķ un te tā ir. Tā bija ar „Low Man’s Lyrics” un „Where The Wild Things Are”. Mēs gandrīz jau izdzēsām tās, tikai tāpēc, ka tās bija pārāk labas. Mūsos abos ir daudz neatlaidības. Un mēs noteikti strādāsim pie kaut kā, ja no paša sākuma redzam tajā kaut kādu rozīnīti.

Vai nācās kaut kad pārmest rifus no dažādām dziesmām jūsu sacerēšanas sākumposmos?

Gadījās arī tā. Mēs tos [rifus] šķirojam: šīs rifs būs labs ar balsi… šīs – pietiekami spēcīgs piedziedājumam… bet šo var arī pantam vai arī otrajai daļai. Tos var sadalīt dažādi. Un kad mums ir vajadzīgs rifs otrajai daļai, mēs skatāmies rifus, kas ir domāti otrajai daļai un pārbaudām vai kāds no tiem mums der. Ja kaut kas ir citā tonalitātē, mēs to mainām, bet dažreiz pat nē – kad spēlēšanai ir vajadzīgas atvērtas stīgas. Gadās arī tā, ka Lars un es džemojam ar vienu un to pašu rifu, lai no tā radītos vēl kaut kas. Tā mēs arī strādājām, it īpaši pēdējā laikā, trenkājot rifu un iegūstot no tā vēl kaut ko, nevis ar metodi edit/copy – edit/paste.

Larsa ieguldījums visbiežāk ir saistīts ar formu un ritmu, nu varbūt kaut kur arī ar tekstu… Vai arī viņš ne mazāk prasmīgs arī melodiju un rifu radīšanā?

Gadās arī tā, ka viņš var samurrāt arī rifu. Kad mēs noklausāmies kasetes ar rifiem, viņš bieži vien saka: „Šīm rifam ir lieliskas beigas, bet sākums – kut kā nevisai.”, vai arī: „Šo gabalu var izgriezt.” Mums abiem ir pietiekami laba dzirde, lai strādāt pie rifiem. Un ja mēs izdomājam rifu kopā, tad pēc tam vienkārši džemojam ar to. Viņam īpaši padodas: „Es dzirdu dziesmu šādi… te vajag pamēģināt šādu aranžējumu.” Bet es neesmu liels speciālists kopīgās ainas redzēšanā; man labāk padodas rifa tehniskās puses un to savienojamība ar melodiju.

Tas kaut kā ietekmē darbu ar Kirku un Džeisonu?

Pēc būtības mēs savācam visas kasetes ar rifiem un kopā klausāmies tās. Mēs cenšamies nedomāt kur ir kura mūzika. Ja rifs ir labs, tad tas ir mūsējais. Kaut gan gala vārds tomēr pieder man un Larsam. Kad mēs jau savācam piecas-desmit dziesmas, tad mēs dodam tās Kirkam un Džeisonam un parādam, ko un kur mēs esam izdarījuši, un ko tagad ir jāizdara viņiem, un viņi ķeras klāt kasetēm. Es uzmetu arī dažus solo, lai orientētos kur tie būs. Tāpat arī aptuveni pierakstu basu un melnrakstu vokālu. Dažreiz es uzstāju, lai teiksim, basa partija, kā „Devil Dance” dziesmā, būtu tieši tāda. Viņi džemo ar ierakstiem un mēs skatāmies, kas no tā sanāk. Tiesa gan, pēdējā laikā mēs šādā situācijā sevi muļķīgi jūtamies, kas mums visiem pacel garastāvokli.

Episkās daudzdaļīgas kompozīcijas no agrīnajiem albūmiem piekāpjas vairāk kompaktajām, t.i. dziesmas, kuras agrāk sastāvēja no duča dažādu gabalu, tagad ir divreiz mazākas. Kur ir iemesls šādām izmaiņām?

Nu, mēs pabeidzām darbu pie albūma „And Justice For All”, kas laikam ir kļuvis par apogeju izrādīšanām un rifu sarežģījumiem vienas dziesmas ietvaros. Pēc tam mēs aizbraucām uz turneju un mēģinājām to visu nospēlēt dzīvajā, bet tas izrādījās vienkārši garlaicīgi. Kompozīcijas pārvērtās par atmiņas un veiklības vingrinājumiem. Mēs apzināmies, ka tā vietā, lai gūt baudu un novest skatītājus līdz nesamaņai, mēs stulbi pētām grifu. ( :D ) Mēs pamanījām, ka dažās dziesmās, kad tas gāja pa tālu, skatītāju rindas sāka kļūt retākas. Tas nebija aizraujoši ne mums, ne mūsu pielūdzējiem. Tāpēc mēs nolēmām uz tā ilgāk nepalikt. Vajadzēja kaut ko vienkāršot un pielikt spēka.

Jūs jau sen nebijāt ierakstījuši instrumentālās versijas – kāpēc?

Es saceru diezgan daudz nesliktu tekstu. Bet tie instrumentālie gabali, ko mēs spēlējām, jau no paša sākuma bija tādi. Ja es uz tiem uzliktu tekstu, tas jau nebūtu tas. Pēdējā laikā mēs kaut kā nebijām izdomājuši kaut ko tādu, kas izraisītu līdzīgas sajūtas. Tas bija tieši sajūta; nevis tā, ka: „Šīm albūmam mums vajag instrumentālu gabalu.”

Kādus vingrinājumu (balss vai ģitārai) tu dari pirms uzstāšanās?

Uz ģitāras – nekādu. Koncertēšanas laikā tehnika parasti jau ir nostrādāta. Kirks noteikti kaut ko dara, bet man jau arī nevajag spēlēt soliņus. Pirms tūres es parasti izspēlēju partijas no „Master Of Puppets”. Un vēl es izmantoju kaseti lai iesildīt balsi un saites pirms un pēc šova.

Mājās tu vairāk tiecies pie akustiskās ģitāras vai pie pilna elektroiekārtu komplekta?

Par laimi, man ir gan viens, gan otrs, taču kad esmu kopā ar savu bērnu, man pie rokas vienmēr ir Martin D-28.

Kādu padomu tu vari dot jaunajiem muzikantiem?

Hmm, hmm, hmm, hmm, hmm. Klausieties pēc iespējas vairāk dažādas mūzikas. Galu galā jūs paši sapratīsiet kas ir jūsējais. Es, savā laikā nevingrinājos pietiekami. Atceros, kā es neieredzēju vārdu „vingrinājums”, kad spēlēju futbolu skolā, vai arī klavieres skolotāja mājās. Taisiet iemīļoto mūziku darba vietā. Lai ģitāra vienmēr ir jums blakus, un kad jums nebūs ko darīt, paņemiet to un paspēlējiet – tieši šādos brīžos rodas labākās idejas un rifi. Vienkārši tā pat, ne no kā ņemiet un spēlējiet kaut ko. Nospēlējiet pāris akordus, jūs zemapziņā noteikti radīsies kaut kas prikolīgs.

Pēcvārds

Tas ir neticami, ka ja ilgi bliez uz ģitāras, var izveidot karjeru. Un ja vēl pieliec kliegšanas, trāpot notīs – tas arī viss, kas ir vajadzīgs laimei.
Ir daudz profesionālo analītiķu-botāniku, kas uzskata, ka ir vitāli svarīgi atklāt visus tos „kā” un „kāpēc” par grupu Metallica. Bet pasakiet man, kāda pie joda starpība?! Vai tiešām jūs raizēsieties par to, kā ir uztaisīti kino specefekti (un stāstīsiet par to visai zālei) vai arī atmetīsieties krēslā un ļausiet tiem jūs pārņemt? Baudiet dzīvi. Kā es.

Bet mums pats galvenais vienmēr ir bijusi mūzika. Vai tad tas nav saprotams, ka bez mūzikas tālu neaizbrauksi? Mūzika. Tas ir tāds nesarežģīts izjušanas process. Un esmu ar to virzīts, jau kopš neatminamiem laikiem. Un es nejautāju „kāpēc”.


Tagad par grāmatu „The Art of James Hetfiled”. Vai! Esmu mākslinieks? Es rādu mākslu? Izteicot domas ar ģitāru un balsi? Es tā neuzskatu. Es vienkārši daru to, kas man patīk un sagādā prieku.

Īstenībā šī grāmata ir pat to, ko ģitāra deva man un ko es devu ģitārai. Ģitāra bija pirms mums un būs pēc mums. Un esmu laimīgs, ka kaut kad paņēmu rokās tieši to, nevis akordeonu.


Manuprāt, forši. Viss.

Izmantoti materiāli:
:arrow: Intervija no grāmatas „The Art of James Hetfield”, kura ir veltīta Metallica grupas līdera nošu partiju iztirzāšanai.


Tulkoja – mp3

Piesaistītie faili(s)

  • Pievienotais fails  bide.jpg   68.43K   994 Lejupielādēto skaits
  • Pievienotais fails  Vaks.jpg   42.58K   994 Lejupielādēto skaits

  • 0
------------------------------------------------------------------
whatever
------------------------------------------------------------------

#2 pundurs

pundurs

    Gitaristiem.lv

  • Members
  • 722 raksti
  • LocationRīga

Pievienots 02 March 2007 - 04:16 PM

Ļoti iedvesmojoša intervija. Atklāju, ka man kompozīcijas process ir diezgan līdzīgs Džeimsa. Jo, ja nav ģitāra pa rokai, tad ir vāks, īpaši skolā. Tad vien atliek telefonā klusi iedziedāt riffu. TIk mums grupā tā kooperācija ir vairāk man ar basu, nevis ar bundzinieku, un es parasti izdomāju bungām ritmu, bet nu tas tā.
  • 0
Kiss Of The Dolls stīgplēsis.

Rakstu visādas muļķības savā Twitter (@pundurs) un blogā pundurs.com

#3 Renāte

Renāte

    Vietēja mēroga zvaigzne

  • Members
  • 667 raksti
  • LocationMālpils, Valmiera

Pievienots 02 March 2007 - 07:04 PM

Interesnats raksts... Nespēju atrauties neizlasījusi... Paldies... :)
  • 0
Let it snow..

#4 jurgens

jurgens

    Vietēja mēroga zvaigzne

  • Members
  • 580 raksti
  • LocationJelgava

Pievienots 02 March 2007 - 07:29 PM

ō, lielu darbu esi ieguldījis tulkojot :) interesanta intervija :)
  • 0

#5 parrymason

parrymason

    THE STAR

  • Members
  • 1238 raksti
  • LocationRīga

Pievienots 03 March 2007 - 06:05 PM

Heh, es pat visu izlasīju :unibrow: Interesanti :nod:
  • 0
nasty prisms, good Sir!!!

#6 babadura

babadura

    Ģitāras griezējs

  • Members
  • 212 raksti
  • Locationdobele/gelsena

Pievienots 05 March 2007 - 03:01 PM

incanti :)
  • 0
The man who's always smiling
Stood on the "Funny Street".
And someone sad: "Look darling,
Now is this street complete
© unknown

#7 erniits

erniits

    Ģitāras griezējs

  • Members
  • 402 raksti
  • LocationRīga

Pievienots 06 March 2007 - 06:05 PM

Iedvesmojoši!!!!
Kur tādu grāmatu dabūji??? es ar gribu palasīt....
kura gada intervija tā ir ar Džeimsu???
PS: pie albūmaMetallica(Black) rakstīšanas (cik es sapratu) Džeims ar Larsu esot tā dirsušies, ka čut ne izjaukuši grupu...
  • 0
Ja nemāki dzīvot, tad dari kaut ko citu!

#8 pundurs

pundurs

    Gitaristiem.lv

  • Members
  • 722 raksti
  • LocationRīga

Pievienots 07 March 2007 - 12:50 PM

Kad tad viņi nav dirsušies ? :D

Bet nu ķīmija starp viņiem tik un tā ir ļoti laba.
  • 0
Kiss Of The Dolls stīgplēsis.

Rakstu visādas muļķības savā Twitter (@pundurs) un blogā pundurs.com

#9 mp3

mp3

    Gitaristiem.lv Komanda

  • Moderators
  • 1414 raksti
  • LocationRiga

Pievienots 07 March 2007 - 01:19 PM

Iedvesmojoši!!!!
Kur tādu grāmatu dabūji??? es ar gribu palasīt....
kura gada intervija tā ir ar Džeimsu???
PS: pie albūmaMetallica(Black) rakstīšanas (cik es sapratu) Džeims ar Larsu esot tā dirsušies, ka čut ne izjaukuši grupu...


Viens paziņa (arī ģitārists) atsūtīja no Krievijas atskanētu kopiju... Grāmata ir diezgan veca - izdota 1999. gadā..
  • 0
------------------------------------------------------------------
whatever
------------------------------------------------------------------

#10 noFX

noFX

    Spēlmanis

  • Members
  • 81 raksti
  • LocationValmiera

Pievienots 04 December 2007 - 11:05 PM

Īstenīa James pareizi sake, nereti arī es pazaudēju šitā daudz idejas... Kad vēl gāju skolā, nevarēju nociesties kad varēšu iet mājās pagriezt k-ko smagu un parasti galva iešāvās kāds riffs vai sols un es visu dienu viņu nekadigi nevareju noturet galva un vnk likas ka tas bus graujosh gabals un bladaac dienas beigas jau vairs nevaru atcereeties kads vinsh bija.. Tapec vienmer vajag to k-kur pieraxtiit, iespeeleet nodungot, vienalga kaa bet nevar viņu izmest no galwas, jo moshka tas riffs tieshi palidzes uzraxtiit gada labako vai ari visu laiku labako skaņdarbu :)
  • 0
Hell Yeah

#11 Anger

Anger

    Spēlmanis

  • Members
  • 81 raksti
  • LocationRīga

Pievienots 03 April 2008 - 05:57 PM

Paldies, par šo interviju! Tākā esmu liels Metallica fans, izdomāju, ka varētu nopirkt kādu grāmatu no amazon.com ... tas tā, ja kas izvēle tur ir diezgan liela. :)
  • 0
\m/

#12 Reinhards

Reinhards

    Jauniņais

  • Members
  • Pip
  • 6 raksti

Pievienots 03 February 2009 - 09:47 PM

katrā ziņā interesanti bija lasīt
  • 0
Halloween Sex N Vegas

#13 Heathen

Heathen

    Ģitāras griezējs

  • Members
  • 252 raksti

Pievienots 04 February 2009 - 10:04 PM

Man mētājas kaut kut PDF, pats sev biju izprintējis. Varu kādā file hostingā iemest, ja kādu interesē.
  • 0

#14 Crybaby

Crybaby

    Spēlmanis

  • Members
  • 145 raksti
  • LocationTukums

Pievienots 04 February 2009 - 10:09 PM

Bija interesanti . PALDIES :)
  • 0

#15 Rihins

Rihins

    Spēlmanis

  • Members
  • 73 raksti
  • LocationRiga

Pievienots 12 March 2009 - 10:27 PM

Master
  • 0
Barspins

#16 Zolidais

Zolidais

    Biedrs

  • Members
  • PipPip
  • 18 raksti
  • LocationRīga.

Pievienots 05 August 2009 - 03:50 PM

Baigi interesanti bija palasīt, arī uzzināju daudz ko noderīgu.
Liels paldies , tev !
  • 0




0 Lietotāji(s) lasa šo tēmu

0 biedri(s), 0 viesi(s), 0 anonīmi(s) lietotāji(s)